...lornjon i aureole...
Enigmatična šetnja juče kroz Beograd, pokriven snegom koji tek što je pao,
već je počeo da se topi. Mrak je padao u tom opštem spiranju, a preko
Andrićevog venca slivao se mali mlaz vode, kao odraz one stepenaste fontane
koja je preko zime suva. I odjednom, prolazeći malim putićem pored Skupštine
prema Palmotićevoj ulici, desila se zvučna aureola. Alikvote koje su isijavale
u mojim slušalicama su se poklopile sa harmonicima zvona crkve Svetog Marka.
Iste frekvencije jedna do druge, kao odraz u ogledalu, taj udaljeni, prigušeni,
zvuk zvona koji je bio ekstenzija, proširenje i ulivanje zvuka u zvuk, mojih
ušiju u svet. Un coeur
simple.
Možda sam zato, za tren kasnije, zagledana u dorćolsku noć, iznebuha
odlučila, da se treba suočiti sa fenomenom prenosa opere u bioskopu. Da mi
treba još zvuka. Moram priznati, kod mene je postojao otpor, jer opera u
operskoj kući jeste čist užitak (čak i kada je sva nakrivo nasađena). Opera
koja se sluša je redukcija opere na muziku, a tu onaj koji uživa da sluša može
da čuje puno, čak i ono što ne vidi. Treba priznati – uživanje u slušanju je
povezano sa delimitacijom vizuelnog.
Odlazak u bioskop da bi se gledala opera jeste doživljaj gledanja sa
digitalnim lornjonom. Sve je uvećano kao pod mikroskopom: lica su u prvom
planu, scena se u celini vidi s vremena na vreme, publika je izostavljeno
prisutna. Svi detalji kostima su vidljivi – bordure, trake, vez. Lica su velika, žvale, zubi. Sve one
stvari koje nikada ne dopru do publike.
Pa ipak, videti i čuti kako je Joyce DiDonato juče otpevala drugi čin
Marije Stjuart, jeste nešto čudesno. Videti i čuti kako krade dah da bi uvezala
segmente, kako diše, kako kontroliše glas, kako projektuje zvuk, kako dozira
energiju, kako se bori sa sporim tempom tako da se vreme stalno dešava
"između" jeste čista radost života. Videti njene žvale, glas koji
dolazi iz duplje, iz grla, iz stomaka. Ruše se uvreženi stavovi o tome kako arija zaustavlja
opersko-scensko vreme. Ne, ono teče na afetkivnom nivou i to je vremenski, pli selon pli, protok isto toliko
akutan, radikalan i važan, koliko i onaj u kome se replike smenjuju, a dramski
se sukob smešta na pozornicu i u prostor između likova. Belkanto opera je to –
a Maria Stuarda je vrhunski primer te smelosti – da se čitav jedan čin posveti
"kraju", "anti-radnji", a opet samom afektivnom radu onog
ko sluša, onog ko izvodi. Vreme je
u tom činu uvek "između", ono je uvek samo nabor. Svuda je bila tišina – kakvu nisam dugo čula ni u
bioskopskoj sali, a ni u operi, iz zvučnika je dopirao onaj visoko frekventni
zvuk koji označava "tišinu", "ne-dešavanje" telesnosti
publike, koje je inače vrhunski označitelj događaja. Platno je zid i razdelnik sveta. Pa, ipak, svi smo znali da smo videli čaroliju. I da
smo čuli ono što nas je ganulo. L'oeil
à l'écoute.
No comments:
Post a Comment